Eva Vester

A page about Photography and Art

Nils Ferlin…

3 Comments

Jag har egentligen alltid gillat poesi och då och då både läst och försökt att skriva något själv. nu har jag börjat att skriva lite smått för skojs skull. Jag är verkligen ingen Poet så jag skulle nog inte klassa det som jag skriver som poesi….

utan det blir mer tankar och funderingar och saker man stöter på i vardagen…ja, liksom allt mellan himmel och jord, men det är rätt skönt att skriva av sig ibland. Igår köpte jag på ett antikvariat boken “Får jag lämna några blommor” med Nils Ferlin… Tycker det är roligt att läsa och inspireras och jag är inte så jättebekant med Nils fastän han ändå är väldigt känd för sina verk. Så nu bekantar jag mig lite mer med honom…

Har bara börjat att läsa och hittade en dikt genast som jag tyckte var bra och väldigt trovärdig…
Den heter “Fåfänglighet” så idag ville jag dela med mig av just den här dikten…
Påminner lite om Kung Salomos tankar i predikaren om all meninglöshet som människan tar sig an…
Tror att han kan nog varit lite inspirerad av just detta….

FÅFÄNGLIGHET
Jag har klättrat på önskningarnas stege,
Jag har klättrat så långt att jag vet
att den stegen är hög som en himmel
och djup som en evighet…

Och mänskor ha gått på den stegen
i tusen och tusen år –
och ingen har visat dem vägen
var stegen står…

Men alla som tvinga dess pinnar
de springa på glödande kol,
och aldrig i levande livet
de nå sitt mål…

Jag har klättrat på önskningens stege,
jag har gått ett par fjät – så jag vet
att den stegen är hög som en himmel
ochallt är fåfänglighet.
untitled

Author: fotoartpassion

Jag är en kreativ tjej som älskar att fotografera, måla, redigera bilder i Photoshop, m.m. Jag fotograferar så ofta jag kan och får ideér hela dagarna var jag än befinner mig...Jag inspireras mycket av sagans värld, Historia, poesi, Modet genom tiderna, naturen, människor på gatan, konstnärer och ja i stort sett vad som helst... I´m a dreamer, but I´m not the only one... My blogs: www.evavester.wordpress.com www.evavestersmodeblogg.wordpress.com.

3 thoughts on “Nils Ferlin…

  1. You are gifted in many ways, is not poetry writing down thoughts and feelings…i could feel your words! You should write more, just let it come whenever it comes, just let it be, and your words will shine with the brightness of your images. You are so genuine! God bless!

  2. Visst är det skönt att skriva av sig, inte helt olikt plåtandet, plötsligt bara kommer det, svårstoppat och svårffångat.

    • Jo, Anders visst är det så verkligen och skönt att få ut mycket av de man har inom sig och lite roligt är det också…men någon poet är man väl inte direkt ha ha ha, men det finns mycket tankar, känslor och funderingar!!! 🙂

Leave a Reply

