Eva Vester

A page about Photography and Art

Människovärde…

1 Comment

Idag blev jag så full av skratt inom mig på hur otroligt knäpp människan kan vara… jag kom på spårvagnen och satte mig på en plats som är ensam ingen kan sitta bredvid… Framför mig satt en man kanske i 60-årsåldern. Jag såg att han sneglade lite underligt på sidan så där om jag tittade på honom? sen tog han upp ur väskan en tidning “Läkartidningen” ( Den såg ut som den var 5 år gammal och jag fick för mig att han snott den på någon läkarmottagning) Iallafall satt han och tittade på ett sätt så att jag skulle se hans tidning…sen bläddrade han och höjde tidningen ganska högt för att jag inte skulle missa detta intelektuella läsandet…Saken var bara att han läste inte själv utan iakttog om andra tittade och bl.a jag som satt närmast….. hur som helst efter någon minut la han ner den i sin väska igen.

Det kommer på en tjej och sätter sig bredvid honom och då tar han upp tidningen igen tittar på första sidan och sneglar på tjejen bredvid som inte verkar bry sig det minsta …..då lägger han ner tidningen igen. Då såg jag verkligen att jag hade nog tolkat rätt. Han ville visa att han var bildad och kultiverad eller att man rent av skulle tro att han var en läkare??? Ha Ha Ha…. Jag skrattade inom mig för det här är det mest löjliga som jag kan tänka mig.

Ärligt talat Who cares om han läste läkartidningen eller Kalle Anka? Vad någon har studerat eller arbetar som? Jo, en del ser upp till sådana människor och ner på andra. Meeen hallå eller??? Jag är faktiskt inte ett dugg imponerad och tycker inte att en läkare, advokat, astronaut, städerska, nobelpristagare eller vad nu människan än må vara är mer värd än någon annan!!! Det är inte en titel som sätter en människas värde… Jag tycker att det är VEM DU ÄR SOM MÄNNISKA? Det är det som avgör ditt värde!!! Om du är en läkare som valt det yrket för att du älskar människor och brinner för att försöka få dem att bli friska och sedan ändå är en ödmjuk och snäll människa som behandlar alla väl och inte höjer upp huvudet i luften för att du tror att du är mer värd än andra….Ja, då  tycker jag ditt värde är av högt värde. Däremot så tycker jag det är underbart med människor som studerar och utför bra saker i samhället… Inom vetenskapen tex.Hur mycket fint människan kunnat uppnå inom massa områden…Det är jättebra att studera vill jag tillägga, men det är attityden hur man praktiserar sin kunskap och vem man väljer att vara efteråt? Jag älskar ödmjuka människor som är enkla och har en sund inställning till saker i livet.

För lite sedan var jag på ett föredrag om tidningen “Faktum” som är tidningen för de hemlösa…Man ser ju dem ofta stå och sälja sina tidningar på gatan lite här och där. Det jag inte visste var att de köper sina tidningar och säljer dem sedan för det dubbla tror jag. Detta är så fint för det är människor som råkat komma fel i livet och haft det svårt av olika anledningar…alla har en historia som killen sa som berättade… Iallafall det finns de som vill tjäna lite extra, komma in i rutiner så att de kommer iväg på morgonen och göra något som får de att känna sig nyttiga och värdefulla.Känna att de arbetar lite för pengarna de tjänar. De har säkert ingen stor inkomst, men gör ett försök att tjäna några mer kronor på ett hederligt sätt… det tycker jag höjer deras människovärde. Sen om de dessutom inte är onda eller gör andra något ont och kanske verkligen försöker att vara bra människor för det är ju ingen lätt situation de befinner sig i…

Ja på tal om onda människor så tycker jag att de som gör andra människor illa, mördar, stjäl, misshandlar, våldtar, djurplågare osv…Ja, de tycker jag faktiskt har ett mycket lågt värde oavsett vad de arbetar med eller hur mycket pengar de har på banken… de är genomruttna!!! Kan man då få tillbaka sitt värde? Ja, det tror jag fast det kan ju vara svårt att i andras männsikors ögon sudda bort det förflutna, men om en människa som varit ond ångrar sig av hela sitt hjärta och aldrig begår mer de brott den gjort innan utan faktiskt helt och hållet vänder livskurs och blir en god människa…Ja, då måste man ju säga att värdet stigit betydligt iallafall, men det kan vara svårt att kanske glömme eller förlåta om man själv har drabbats av personens förra handlande!!!

Idag blev det ett litet annorlunda inlägg, men det var helt enkelt mannen på spårvagnen som fick igång hjärnkontoret och då blev jag sugen att ta upp ämnet.

Säger som Tomas Di leva i sin text ur “Vi har bara varandra” Vi är alla löv från samma träd” och visst är det väl lite så? men vi föds inte med samma förutsättningar… En del får kämpa mycket, En del får inte chansen att kämpa alls, andra föds med guldskeden i munnen. så visst det där är väl lite orättvist måste man väl säga…men alla människor är bra på något och varje människa vi möter på gatan kan något bättre än oss själva…Det är en liten rolig tanke för visst är vi bra på olika saker, men vi är alla människor!!!

sign

Author: fotoartpassion

Jag är en kreativ tjej som älskar att fotografera, måla, redigera bilder i Photoshop, m.m. Jag fotograferar så ofta jag kan och får ideér hela dagarna var jag än befinner mig...Jag inspireras mycket av sagans värld, Historia, poesi, Modet genom tiderna, naturen, människor på gatan, konstnärer och ja i stort sett vad som helst... I´m a dreamer, but I´m not the only one... My blogs: www.evavester.wordpress.com www.evavestersmodeblogg.wordpress.com.

One thought on “Människovärde…

  1. Jättebra inlägg Eva ❤

Leave a Reply

