Eva Vester

A page about Photography and Art

Rosornas språk…

4 Comments

Rosen är allt Romantikens blomma och så vackra tycker jag…Jag tror nog att det är min favorit blomma om jag var tvungen att välja en sort….för egentligen älskar jag alla blommor…
Men, i alla tider har det varit så att just rosen nog har betytt något speciellt…konstnärer har ofta haft med rosor i sina romantiska målningar och mannen har ofta uppvaktat sin kärlek med en vacker ros… Jag själv drömmer om min vackra romantiska rosenträdgård med massor av vackra rosensorter för det finns många vill jag säga??? Iallafall över 200 sorter om inte mer?

Enligt rosenspråket betyder antalet
1 ros: Du är mitt allt.
2 rosor: Låt oss resa bort tillsammans.
3 rosor: När får jag träffa dig igen?
4 rosor: Jag ser upp till dig och är dig tacksam.
5 rosor: Jag gör vad som helst för dig.
6 rosor: Jag tvivlar på ditt ord.
7 rosor: Jag älskar dig.
8 rosor: Jag förblir dig trogen intill döden.
9 rosor: Jag vill vara ensam med dig.
10 rosor: Vill du gifta dig med mig?

Nu lärde jag mig något mytt minsann för jag trodde att 1 röd ros betyder Jag älskar dig….men jag tror inte det är många som känner till rosenspråket mer än kanske de som brinner för intresset av rosor och odlar i sina trädgårdar för jämnan!!!
ros

Author: fotoartpassion

Jag är en kreativ tjej som älskar att fotografera, måla, redigera bilder i Photoshop, m.m. Jag fotograferar så ofta jag kan och får ideér hela dagarna var jag än befinner mig...Jag inspireras mycket av sagans värld, Historia, poesi, Modet genom tiderna, naturen, människor på gatan, konstnärer och ja i stort sett vad som helst... I´m a dreamer, but I´m not the only one... My blogs: www.evavester.wordpress.com www.evavestersmodeblogg.wordpress.com.

4 thoughts on “Rosornas språk…

  1. Very interesting indeed. I love roses too. It is my favourite flower 🙂

  2. En ros är en ros är en ros.
    Jag lägger aldrig in gömda budskap i blomorna. Men det var vanligt förr. Under den Viktorianska tiden. Var en sätt att kommunisera. Idaf finns det sms. 😉

    • Jag gör inte heller det och vet inte om jag tror på att det finns så många som gör det??? Men, älskar rosor gör jag och sms är inte så romantiskt…så jag skulle bli gladare om prinsen kommer med några vackra rosor!!! 🙂

Leave a Reply

