Eva Vester

A page about Photography and Art

Leonardo da Vinci…

4 Comments

Ja, nog är det så att Leonardo Da Vinci (1452-1519) är en konstnär som jag verkligen gillar och om jag fick önska att träffa 5 olika konstnärer från forna tider så tror jag att Leonardo skulle vara en av dessa fem? Han berör nog de flesta för han var ju en av den tidens främsta konstnärer och som ägnade sig åt så mycket annat också… Han var ju verksam också som Ingenjör, uppfinnare och naturforskare så på något område så har man kanske fastnat för denna spännande person….

Och tänk om han hade levt idag? Vad skulle han tänkt om alla uppfinningar och teknik som nu finns, men som inte fanns på hans tid?… Ja, flygplanen hade han nog inte förundrat sig över ha ha ha… för tanken hade han ju redan på sin tid!!! Leonardo var intresserad av livet kan man säga…Han gillade att spela luta, sjunga och läsa poesi och var nyfiken på det mesta…

Tänk vad intressant det hade varit att få träffa honom och helst skulle jag vilja gå som lärling hos honom så att han kunde lära mig den teknik som de stora mästarna använde sig då när de målade…för det var ju speciellt…

Leonardos fullständiga namn var Leonardo di ser Piero da Vinci och kom från frazione Anchiano nära Vinci…. Har aldrig hört talas om detta namn, men det låg i Toscana som är min favoritplats som stor Italienälskare…. Har ibland kallat Italien som mitt andra hemland för där känner jag mig hemma och trivs som fisken i vattnet. Kulturen, maten, människorna är fantastiskt!!! Ja, Italien är ett mysigt land som jag tror många människor gillar…
study-of-horse

Vilka underbar skisser… Jag älskar små anteckningsblock där man gör små mysiga skisser på olika saker. Jag blir glad när jag tittar på leonardos otroligt välgjorda skisser på allt möjligt och lite är det nog så att man vill nästan lite själv sätta sig genast med blocket och skissa…

430px-The_babe_in_the_womb;_Leonardo_da_Vinci_(1511)

Den här är ju en välkänd skiss som jag tycker är så underbar och som jag tror ingen har missat?

Mona_Lisa,_by_Leonardo_da_Vinci,_from_C2RMF_retouched

Monalisa är väl en av Leonardos mest kända verk 1503-1506…. för mig har den aldrig varit en favorit…Självklart är det en fin målning och som är välgjord, men den tilltalar mig inte speciellt mycket om jag skall vara ärlig.

440px-Leonardo_da_Vinci_046

Kvinna med Hermelin (1483-1490) däremot gillar jag nog mer… Tycker den här är så fin!!! Det skall vara ett porträtt av en kvinna vid namn Cecilia Gallerani…

imagesCA01FN2D

Den här bilden är också en absolut favorit…så  fint gjord!!!

leonardo-da-vinci

Ja, det är mannen som aldrig slutar att fascinera och inspirera Leonado Da Vinci en mästerlig konstnär och kallad också för ett universalgeni!!!  🙂

 

Author: fotoartpassion

Jag är en kreativ tjej som älskar att fotografera, måla, redigera bilder i Photoshop, m.m. Jag fotograferar så ofta jag kan och får ideér hela dagarna var jag än befinner mig...Jag inspireras mycket av sagans värld, Historia, poesi, Modet genom tiderna, naturen, människor på gatan, konstnärer och ja i stort sett vad som helst... I´m a dreamer, but I´m not the only one... My blogs: www.evavester.wordpress.com www.evavestersmodeblogg.wordpress.com.

4 thoughts on “Leonardo da Vinci…

  1. Asså kära nån, du tar ju otroligt fina bilder1 härlig blogg du har. hoppas att du får en fortsatt fin vecka.
    kram , vicki

    • Tack snälla Vicky, men dagens bilder kommer ju från Leonado da Vinci, men det har du säkert förstått, men
      han är en härlig inspiration och jag gillar att titta, beundra, inspireras av äldre konstnärers verk…Ja, även nya såklart!!!
      Jag önskar dig också en fotsatt fin vecka!!! Kram/ Eva 🙂

  2. Är inte så säkert att “Asså” förstod att vad hon ens svarade på. 🙂
    Leonardo är en favorit för mig också. När jag var yngre läste jag allt om honom. Ville bli som han. eller ville kunna skapa som han. LDV är en av de största i världen. Och Michelangelo var den andra. Hur marmorn talade till honom var också magiskt.

  3. Näää, jag vet inte heller? Men, ingen kan väl undgå att känna till dessa verk av LDV???
    Ja, både Leonardo och Michelangelo var fantastiska . Var och tittade på Michelangelos målningar i St. Peterkyrkan i Rom och det var en upplevelse.. Hans skulpturer skall man ju inte tala om..vilka otroliga konstverk!!! Jag sätter nog bägge dessa konstnärer på samma plats för de är båda helt enastående Fantastiska !!! 🙂

Leave a Reply

