Eva Vester

A page about Photography and Art

Marie Antoinette…

2 Comments

En stor inspiration har väl Marie Antoinette varit för många konstnärer och fotografer och jag är inget undantag….Visst är det en underbar tid och som mycket modeintresserad så är ju den här tiden helt magisk modemässigt…

Lite om Antoinette…

 Marie Antoinette trivdes till en början inte speciellt bra i Frankrike. Men med tiden gick det något bättre överlag. År 1774 avled Ludvigs farfar, Frankrikes kung. Fram till 1777 ansågs äktenskapet vara ofullbordat på grund av att ingen tronarvinge hade fötts. En stressand och pressande situation för Marie. Maken led av trång förhud och gick senare med på att opereas och 1778 föddes Marie Theresia Charlotte. Den 22 Okt 1781 föds Maries 2:a barn Ludvig Josef. Relationen till maken efter den sexuella fullbordan blev något bättre och de fick ett bättre tolerant vänskapsförhållande.
Det påstås att hon hade ett förhållande med den svenske greven och diplomaten Axel von Fersen d.y och även att de skulle fått ett barn ihop. Hur som helst blev han en viktig person i Maries liv från 1783 och framåt.
Marie Antoinette var inte speciellt populär i Frankrike och kallades av hennes fiender för Österikiskan. Marie skall ha varit en skönhet och idealisk som drottning, men kanske något ytlig, tanklös och okoncentrerad.
Mode var ett stort intresse hos Marie och hon blev kund till Frankrikes första berömda modeskapare Rose Bertin, modeskaparen som lancerade de vitpudriga frisyrerna “pouf” och även andra modenyheter som kopierades runt om i Europa
115545546659207641_oGfth2bN_c
Marie blev vid ett tillfälle beskylld för att ha köpt ett halsband utan att det hade betalats, men hennes namnteckning hade förfalskats av svindlare…Den här händelsen förändrade hennes liv i nöjesliv och hon började intressera sig för politik. 1789 vid Franska Revolutionen invaderades slottet , Hon fördes på begäran till Paris. Marie var nu politiskt aktiv och korresponderade med utlandet om en intervention för att krossa revolutionen. 1791 försökte familjen fly till Belgien men greps vid gränsen Varennes.
1793 ställs maken iför rätta och avrättades. Senare samma år skiljs Marie från sina barn och avrättas för sin beskyllning mot högförräderi man tog även upp slöseri samt ett påstående att hon skulle ha förgripit sig sexuellt på sin son. Marie blir halshuggen 16 okt 1793.
Ja, Marie Antoinettes liv var ett tragiskt livsöde och hon hade det nog inte alltid så lätt, men vi inspireras av henne och jag tror vi är många som älskar henne och minns henne som en inspirerande dam underbar dam…. Jag älskar filmen Marie Antoinette och vet inte riktigt hur många gånger jag sett den… och det kommer att bli fler…
MA_061219115749264_wideweb__300x375
1
Den här klänningen bara älskar jag…helt underbar!!!
Antoinette sign
Det här är en egen bild som egentligen inte är tänkt som en riktig Antoinette-bild utan blev under en fototagning ett impulsinlägg…. peruken var med i bagaget och looken blev ju lite den att man får Antoinette-känsla…. iallafall poppade för mig tanken och inspirationen upp med en gång…och jag tror nog att för de flest så blir tanken lite Antoinette…. 🙂
Author: fotoartpassion

Jag är en kreativ tjej som älskar att fotografera, måla, redigera bilder i Photoshop, m.m. Jag fotograferar så ofta jag kan och får ideér hela dagarna var jag än befinner mig...Jag inspireras mycket av sagans värld, Historia, poesi, Modet genom tiderna, naturen, människor på gatan, konstnärer och ja i stort sett vad som helst... I´m a dreamer, but I´m not the only one... My blogs: www.evavester.wordpress.com www.evavestersmodeblogg.wordpress.com.

2 thoughts on “Marie Antoinette…

  1. Ah, Marie Antoinette had a Papillon. There is an apocryphal tale that tells of her clutching on to a small spaniel (papillon) when she went to the guillotine.

Leave a Reply

